Cognitieve Gedragstherapie

Bij cognitieve gedragstherapie is het uitgangspunt dat gedachten (cognities) van invloed zijn op hoe we ons voelen. Ook hebben onze gedachten invloed op ons gedrag en andersom ons gedrag weer op ons gevoel. Het is daarom belangrijk inzicht te krijgen in de manier van denken. Door gesprekken met de psycholoog en daarnaast thuis ook bij te houden hoe het met je gaat, gaan we hiermee aan de slag.
Vervolgens zullen we ook kijken of je dingen anders kunt gaan doen (gedrag). Het doel zal uiteindelijk altijd zijn dat je beter om zult kunnen gaan met je emotionele problemen, zoals bijvoorbeeld je angst, boosheid, somberheid of schuldgevoelens.

 

Het cognitieve model

Situatie –> Automatische gedachte(n) –> Lichamelijke reacties
(Gebeurtenis)   Gevoelens/stemmingen
    Gedrag

Onderdelen van het behandelproces

1. Bewust worden van je gevoel en van de automatische gedachten hierbij. We gaan vooral op zoek naar de meest belemmerende gedachten (vaak kerngedachten genoemd);

2. Leren uitdagen van de belemmerende (kern)gedachten;

3. Leren andere, meer helpende gedachten te formuleren;

4. Oefenen in de praktijk: ander gedrag, o.a. met behulp van gedragsexperimenten.

Automatische gedachten

Eén van de doelen van cognitieve therapie is dat je bewust wordt van je automatische gedachten. We plannen zulke gedachten niet en meestal willen we niet eens zo denken. Bewust worden is de eerste stap in de richting van het veranderen en het beter kunnen oplossen van (emotionele) problemen.
Vaak hebben we het idee dat een gevoel zomaar uit de lucht komt vallen. We zijn bijvoorbeeld “zomaar ineens boos”. Eigenlijk klopt dit niet. We zijn constant bezig met denken en inbeelden, vaak heel onbewust. We dagdromen of maken ons zorgen over taken die we nog moeten doen. Al deze verschijnselen zijn automatische gedachten.

Automatische gedachten die interessant zijn voor de therapie zijn de gedachten die onze stemming beïnvloeden. Om een automatische gedachte te kunnen identificeren, moet je leren opmerken wat er door je heen gaat als je een sterke reactie of stemming hebt op een bepaald moment.

Verschillende mensen hebben verschillende automatische gedachten in dezelfde situatie. Bijvoorbeeld bij het horen van een lawaai als je in bed ligt, kun je denken:

· “Dat is een inbreker” of

· “Dat is vast de kat”.

De interpretatie van de situatie bepaalt de stemming.
· Denk je “dat is een inbreker”, dan wordt je waarschijnlijk angstig.
· Denk je “dat is vast de kat”, dan blijf je ontspannen en word je niet angstig.

Hoe komen we achter de automatische gedachten?

Door jezelf de volgende vragen te stellen, kun je oefenen met het achterhalen van je eigen automatische gedachten.

· Waar dacht ik aan vlak voordat ik me zo ging voelen?

· Wat zegt dat over mij als het waar is?

· Wat betekent dat voor mijzelf, mijn leven en mijn toekomst?

· Waar ben ik bang voor, wat kan er gebeuren?

· Wat is het ergste wat kan gebeuren als dit waar is?

· Hoe zullen andere mensen over mij denken?

· Welke herinnering of beelden heb ik bij deze situatie?

Om automatische gedachten te achterhalen stel je jezelf deze vragen, totdat je de gedachte(n) hebt ontdekt die je helpen bij het begrijpen van je emotionele reactie (gevoel/stemming).

Contactinformatie

Arendstraat 37a Psychologen Praktijk Timmers

Psychologen Praktijk Timmers
Arendstraat 37a, 4901 JJ Oosterhout

Telefoon nr. 0162-427535

Extra locaties

Molenstraat

Molenstraat 44, 4944 AD Raamsdonk
Parkeren kan in de aangegeven vakken.

 

Tricorp PMT

Bredaseweg 108, sectie 4.Oosterhout

 

 

 
 

Kijk ook eens op:

Youtube, voor interessante filmpjes

Voor een andere aanpak dan praten alleen:

Lerendoorervaring.nl